LIKE A MOVIE đŸŽ„

 
 
 
 
Hej!
TÀnkte berÀtta lite om hur det Àr hÀr. Precis som rubriken Àr allt som i en film.
Kan börja med att det första man möts av pÄ flygplatsen Àr toaleter som Àr jÀtte lÄga med en stor glipa i dörkanten. Alla som vill kolla in kan lÀtt göra det. Icke sÄ bekvÀmt. Pecis som i filmer sÄ har det sÄdana toa skydd som man sÀtter pÄ kanten, utifall nÄgon skulle vilja veta.
100 olika vattenkranar överallt, ibland blir man lite funderade över hur de funkar.
 
 
Varje gÄng hemtelifonen ringer sÄ höra man röstmedelandet högt och tydligt över hela huset. 
NÄgot jag tycker Àr jÀtte mysigt Àr brevbÀraren hÀr. Han kommer ner för backen med en bil med ingen dör. Hundarna vet exakt nÀr han kommer och springer ut och in i bilen. DÀr har han hundgodis som han ger dem varje gÄng. Sedan gÄr han bara in i farstukvisten och lÀmnar paketet. Alltid lika glad och hÀlsar. 
 
 
Som sagt i Usa sÄ pratar man med allt och alla. StÄr man i kön i matt affÀren Àr det alltid nÄgon som börjar prata med en eller i lekparken. Tycker nÄgon att man har en fin tröja sÄ sÀger de det. Mina hostföreldrars kompis körde tvÀrt över hela parkeringen för att stanna och sÀga hej och att det var kul att se mig igen.
Detta Àr nÄgot jag Àlskar! SjÀlv har jag fÄtt en tillsÀgelse av min familj att jag pratar alldeles för lite. SÄ nu Àr det bara att börja prata ;)
I sverige vÀntar man alltid pÄ en frÄga eller att man hÄller en konversation men hÀr börjar man bara prata.
 
 
Fester, precis, precis som i filmer. Stora hus dĂ€r alla springer runt med röda, stor muggar. Man fĂ„r ett namn av nĂ„gon som kĂ€nner nĂ„gon som stĂ„r pĂ„ listan, om inte annat kan man alltid smitta in bakvĂ€gen. Även hĂ€r pratar man med allt och alla.
 
 
Prata aldrig om pengar nÀr det gÀller pengar för det sitter alltid en vid bordet som Àr miljonÀr. Penga skillnaden hÀr Àr galen. Att mÀnniskor kan kÀnna sÄ mycket utan att vara vÀrldskÀndisar.
 
 
Djur. Ja, det Àr ju inte Àlgar som springer runt direkt. Utanför dören har det sprungit förbi 3 prÀdjevargar 2 gÄnger. 5 min frÄn huset dÀr jag brukar hika kan man hitta Moutain lions. Skallerormar kan man hitta lite överallt nÀr det Àr varmt ute. Vithajar, delfiner och sjölejon Àr ganska vanligt. Senaste stora hajattacken var föra Äret pÄ sommaren. Men det stÄr skylltar vid stranden att staten har fÄtt mycket klagomÄl pÄ degdjor som biter dem i vattnet. Hajar? Vi har Àven poison oak Àr en giftig planta som man fÄr stora farliga utslag av. Vi har ganska stora spindlar hÀr ocksÄ. Tydligen han det bittas ganska hÄrt.
 
 
MÀnniskorna hÀr Àr galna nÀr det gÀller sÀkerhet. Men tanke pÄ hur mÄnga brott som sker om Äret hÀr sÄ Àr det, det Ànda man pratar om. Man mÄste nÀstan mossa korven innan barnet Àter den för att den kan sÀtta den i halsen. Man lÀr sig jÀtte mycket. Dock kan jag ju tÀnka mig hur galen mina förÀldrar tycker att jag Àr. 
 
 
Älskar traffiken hĂ€r. Alla kör som galningar hĂ€r sĂ„ det Ă€r bara att köra som en galning sjĂ€lv. Nej dĂ„, men i sveriga har vi sĂ„ mycket hĂ„rda regler vilket det inte Ă€r hĂ€r. HĂ€r fĂ„r man till exempel köra mot rött om man kör till höger. GĂ„r mycket snabbare pĂ„ det sĂ€ttet. Man mĂ„ste stĂ€lla hjulen pĂ„ sne om man ska parkera i en backe. Annars fĂ„r man böter.
 
 
Mat. Det finns galet mycket mat hÀr. SÄ mycket gott och konstigt. Till exempel har vi cookie butter hÀr. Gott men konstigt. Sen har de hur mycket vegitariska saker hÀr, vilket jag Àlskar!
 
 
Det Ànda man tÀnler pÄ hÀr Àr hur man kan bli bÀttre, vilken utbildning man ska gÄ och hur man kÀnar pengar pÄ bÀsta sett. I bland kan jag kÀnna hur folk tittar konstigt nÀr jag sÀger att jag inte vet vad jag vill bli och att jag inte tror att jag kommer gÄ pÄ högskola. Folk accepterar det men det Àr fortfarande mer fokus pÄ sÄdana saker.
De jobbar, har akteviteter hela tiden. Mina barn har inte sÄ mycket, men min kompis barn. Herre GUD. 2 sporter varje dag efter skolan. Matcher pÄ helgerna. + att det har en au pair att leka med dÀr de inte gör nÄgot.
HÀr Àr det noga med att barn inte fÄ ha det trÄkigt, vilket vi Àr noga med hÀr i sverige.
Sheena, dotter Àr alltid borta. Skola, Äka till stÀllen efter skola för att plugga, voluntÀr arbete, jobba och Äka med kompisar pÄ saker nÀr hon har tid. NÀr jag kommer upp 8 pÄ dagarna Àr hon alltid borta. 9-11 kommer hon oftast hem pÄ kvÀllarna dÄ det första hon gör Àr att sÀtta sig och plugga.
Vi Àr lata i Sverige;)
 
Kommer icke pÄ dÄgot mer just nu.
Hörs igen snart.
 
 
Kram!
 
 
 
 



Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0