Hur det är att vara Au Pair i USA

 
 Hej!
Jag har fått lite frågor angående hur det är att vara Au Pair och vad det betyder. Därför tänker jag nu skriva om just detta och jag ska försöka skriva så nograt som möjligt, för er som är intresserade.
Självklart får ni även gärna skriva mer frågor om ni undrar något mera.
 
Hur kom jag på att jag ville bli Au Pair?
 
Det började med att jag ville ut och resa. Helst ville jag studera musik i LA, vilket jag tyvärr inte hade engelskan för. Så jag viste att jag måste göra något annat. Så en dag fick jag bara nog på mitt dåvarande jobb. Det var ett fantastikt och lärorik jobb men inget för mig i längden. Så jag kände bara att jag ville komma ifrån allt och göra något nytt. Så en kväll satt jag framför datorn och kollade på allt man kunde göra.
Söka musikutbildning i Sverige, åka som voluntär, tågluffa genom världen, reseledare för något bolag, jag tittade till och med på lägenheter i LA bara för att komma ditt och sedan hitta något. Men till sist hittade jag det. Au Pair i USA. Tänkte inte mycket på det men jag hittade att man kunde signa upp för att få öite mera information, så jag gjorde det.
Efter det letade jag vidare på vad det fanns att göra. Dagen efter får jag ett samtal av Cultural Care Au Pair, där de frågar om jag är intresserad av att komma på en informationskväll och om jag vill börja fylla i det formulär som krävs. I chock över att det gick så snabbt säger jag ja. Efter det var det igång. Spontant och bra. Från att jag signade upp för det tills att jag satt på planet sa jag hela tiden att det inte kommer att hända men att jag bara ``gör´´ tills jag inser vad som händer. Men som tur hann jag aldrig inse.
 
Det som händer är att du får flera samtal om hur du ska gå till väga. Du får en inloggning till ditt egna konto. Du måste fylla i ett lång formulär om dig själv och vilken sorts familj du kan tänkas leva i. På informations kvällen får du information om hela programet och du får även träffa tidigare Au pairer. Sedan får du göra en kort intervju på 5 min på engelska. Lovar jag sa inte mycket så va inte orolig!
Efter att allt är klart så kan du starta med att macha med familjer. Du får ett meddelande att du har machat med en familj, där du kan tacka ja eller nej.
Jag fick en familj i Boston först men kände att det inte passade mig. På min andra machning hittade jag min familj som jag lever med idag. Vi skrev lite först på Whats up. Sedan skypeade vi. otroligt nervöst. Men var bara ärlig så kommer allt gå bra. Det första jag sa var att min engelska var dåligt vilket det hade fult förståelse för. Dock tyckte det att jag hade en mycket bra engelska om man gämför med andra länder. Vi svenskar har en bra engelska, lovar! Och det kommer från en som hade E i slutbetygg. F varning hela vägen fram men läraren tyckte det var snällast att ge mig ett E då vi har vart utan lärare under en längre tid. Vilket inte var mitt fel. Så var inte orolig!
 
Efter att allt var klart skrev vi lite medelanden till varandra, jag och mamman. Hon skickade lite bilder på barnen och så. Sedan satt jag på planet. Glömde skriva att det är ganska mycket papper som måste fixas för att kunna åka. Start kostnaden för att åka som au pair är 6495 kr. Sedan har vi kostnader som tillkommer som:
Visumavgift: 160 USD (betalas till USA:s ambassad)
  • Polisregisterutdrag: ca 200 SEK
  • Hälsointyg: ca 500 - 1500 SEK (beroende på vad din vårdcentral tar för avgift för läkarundersökningen)
  • Internationellt körkort: 275 SEK
  • Plus Utökat försäkringsskydd (5300 SEK)
  • Taget från Cultural Care Au Pairs hemsida
Så totalt betalade jag 12 770kr innan jag åkte. Kan ärligt säga att jag har mer än det på mitt amrekanska konto idag. Jag kännar 195,75 USD i veckan vilket är 1600 kr i veckan. Plus att då får man mat och husrum gratis. Så dessa pengar kan du göra vad du vill för. Som sagt jag är bra på spar, vilket gör att jag kan resa mycket vilket jag gör när jag är här. 
 
Training school?
Två veckor innan avfärd gjorde de en fb grupp där man kan se vilka som åker från Stockholm samma dag som du. Redan där kan man då börja skriva och försöka hitta sig kompisar. Jag åkte med två tjejer från Arlanda. Vi skrev lite innan och bestämde oss för att mötas upp innan vi klev in på planet. Vi fick även sitta brevid varandra. Det är en stor resa men du är aldrig riktigt själv!
 
Det första som händer är att du kommer till training school i New York. Första dagen gör du inget speciellt. Kollar området och vilken rumkompis du får. Jag delade rum med en Italienare,vilket idag är en mycket god vän till mig. Hela koridoren bestod av människor som hade familjer i samma område.
Dagen efter hade vi lektioner från 9 till 6-8 på kvällen. Inte det roligaste men läraren var grym så det gick. Det var mycket lekar och läsa högt men även olika grupp diskutioner. Detta skedde i två dagar.Tredje dagen hade vi först hjärt och lung utbildning sedan bar det av mot New York downtown för en helags tour. Bästa jag har gjort! Detta kan jag skriva mer om en annan dag.
På training school hittade jag 10 svenska tjejer som jag umgicks med. Vi åt frukost, lunch och middag tillsamman varje dag. Dagen efter var det färd mot familjen.
Flera från min klass åkte med samma plan som jag och en av dem var jag riktigt bra kompis med, Kelly från South Afrika.
 
Det första jag gjode när jag landade i San Francisco var att gå på toa. Sedan mot bagaget och helt plötsligt stod det där. Glatt kom mamman och kramade mig sedan pappan och därefter ungarna.
Pappan tog min väska sedan bar det av mot bilen. Kan säga att bilfärden var lite stel bara för att jag var sjukt nervös så jag sa nästan inte ett ända ord. Men det var snälla och visade mig runt. När vi kom fram var kl runt 9. De bar ner min väska ner til mitt lilla hus där det första jag möts av är en stor korg med godis, ett halsband och en ny egen mobil. Sedan var det sov dags.
Vaknade sent dagen efter. Självklart det första jag gjorde va att låsa in mig själv i huset. Som tur var mamman och barnen ute så efter en hel del knackande så kom de ner och låste upp. Sjukt pinsamt. Sedan följde jag med upp till huset där jag fick amrekanska pankakor. Hela veckan var nervöst. Så mycket nytt.Vi åkte runt på massa olika ställen, då mamman ville vissa mig allting. Kan säga att jag vaknade glad. Mitt på dagen ville jag bara grina för att jag kände att jag gjorde allt fel. Barnen lyssnade inte, de grinade och det sprang ditt jag inte ville. Men sedan kom kvällen. Vi åt middag med varandra, jag sprang runt i hela huset och lekte jaga med Hunter. Det var min familj och jag viste då att jag skulle klara detta. 
Efter ett tag så hade man en vardag. Känner mig än idag ny på allting. För det är konstigt, anurlunda att inte ens kunna prata sitt eget språk. Men det gick. 
 
Hur ser mina dagar ut?
Jag vaknar, fixar i ordning mig och sedan går upp mot huset. Jag lagar frukost som jag sedan äter tillsammans med baranen. Jag diskar och sedan leker jag med barnen. 10.30 ska Baby ta en nap. Då leker jag och Hunter olika tysta lekar. När Baby vaknat äter vi lunch efter det kan det se lite olika ut. Här om dagen tog jag de till beachen efter lunchen, ibland tar jag det till olika lekparker och ibland leker vi bara hemma. Allt bereor på vad jag vill och vad jag ser är bra för barnen.
Jag kan dra med dem på vad jag vill. Ibland åker jag till och med och shoppar med dem.
 
När jag har slutat jobba brukar jag gå på promenader (hike), ta det lugnt i mitt hus, och ibland vara med kompisar. Helgerna är jag oftast ledig. Där har jag och min svenska kompis Nicolina försökt att resa så mycket som möjligt. Annars är jag hemma med familjen eller med andra kompisar. Jag har 5 olika nära kompisar som jag brukar umgås med. Dock flyttade nyligen en kompis till New York då hon hamnade i remach. Remach är mycket vanligt så det är inget att vara orolig för. Ibland är inte familjen så som man hade tänkt sig. Där hjälper även Cultual Care till om det skulle vara så att du hamnar i remach.
 
Allmän information:
Många har frågat mig om det är lätt att hitta kompisar och svaret är JA. Jag personligen gillar dock att ha några få kompisar men nära kompisar. Men hela vägen hitt är man omringad av människor som man kan bli kompisar. Vi har även au pair meetings en gång i månaden. Vilket betyder att alla au pairer i din närhet träffas en gång och gör en rolig aktivitet. Vi har ätit middag med varandra, åkt skriskor, målat och spelat fotboll. Vi är 45 au pairer i min grupp och alla letar nya kompisar. Alla au pairer kommer hitt olika och lämnar olika datum vilket betyder att din bästa vän kanske lämnar innan dig. Vilket gör att du hela tiden måste hitta nya kompisar. 
Något som många gör är även att skaffa appen bumble, vilket är som en dejting app fast för kompisar. Jag träffade en amrekansk kompis där. Sedan kan man jag alltid skaffa tider vilket många gör. Bara där kan man hitta kompisar och lite annat. Så kompisar är inte svårt att hitta. Känner även 8 svenskar här i San Francisco.
 
Tar hand om barn i upp till 10 timmar om dagen och max 45 timmar i veckan. Vilket betyder att du oftast är ledig helgerna. Du måste även läser minst 6 akademiska poäng (eller motsvarande timmar) på en ackrediterad högskola i USA. Där har det jätte bra Weekend klasser vilket innebär att man får resa. Jag åkte till LA på weekend klass. Några timmar om dagen satt vi ner och pratade om konst. Resten av dagen sprang vi runt i Hollywood, downtown och tid bilder. Inte så svårt. Ingen kan igentligen misslyckas.
Nästa kurs funderar jag på att åka till Chicago. Ett perfekt tillfälle att se världen på.
Dock kostar det en del. 5000kr måste dock familjen betala åt dig vilket räckte precis för min första kurs. Andra får jag betala själv.
 
Du har även 10 dagars betald semester att ta ut + att du är ledig helger. Så 2 veckors semester. Detta får du dock diskutera med familjen när och hur du kan ta ut dem.
Glömde skriva att du även har en LCC. Vilket är en kontakt person som fixar au pair träffarna. Hon finns även alltid tillgänglig om något skulle vara fel. Skulle det vara så att du hatar din familj och välljer att göra en remach så kan då få bo hos din LCC.
 
När du har gjort dina 12 månader får du en extra månad innan då måste lämna landet. Vilket vi kallar resemånad. En månad där du kan resa runt i hela USA om du vill. 
 
Är det något mera du undrar över så gå in på Cultural Care Au Pair där finns mer information.
Är det något annat som du skulle vilja fråga mig om så tveka inte att fråga, hjälper gärna till!
Att vara Au Pair är det bästa jag har gjort. Man lär sig otroligt mycket och det är sjukt kul. Har du chansen, ta den! Du kommer inte ångra dig.
 
Kram!
 
Rebecca Adnell
2018-02-12 @ 09:00:10
URL: http://adnellphotography.blogg.se/

Intressant inlägg! Tack för att du delar dina tankar :)

Svar: Tack! :)
Emmy Eriiiksson!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0